New project - T-54 mod. 1951 "Syrian veteran"
Cześć,
Czas na kolejny warsztat. Wagowo pozostajemy w kategorii ciężkiej,
lecz tym razem opowiem Wam o pojeździe, którego historia jest tak bogata jak
mało jakiego wozu bojowego na tej planecie.
Zastanawiałem się, w którym momencie zacząć dzisiejszą
relację i wyszło mi, że muszę się cofnąć niemalże 60 lat. Na przełomie lat
1957-58 do Syrii dotarł pierwszy transport czołgów T-54. Zostały one następnie
zaprezentowane publicznie w 1960 r. w czasie parady wojskowej w Damaszku.
Hi,
Today I'd like to share with you a story of very old and interesting tank - T-54 mod. 1951 which has probably fought in many conflicts during last 60-years. And it is still in service!
Hi,
Today I'd like to share with you a story of very old and interesting tank - T-54 mod. 1951 which has probably fought in many conflicts during last 60-years. And it is still in service!
Jak zapewne wszyscy wiecie mimo ogromnego wsparcia Sowietów
dla krajów arabskich ich armie nie potrafiły poradzić sobie z armią Izraela.
Większa część sprzętu pancernego została utracona w czasie Wojen Sześciodniowej
i Jom Kippur.
Ale ten smutny los nie dotyczył naszego bohatera. „Mój” T-54
przetrwał te zawieruchy, przetrwał konflikty wewnętrzne i zewnętrzne, nikt nie
oddał go też Armii Libańskiej. W XXI wiek pozostałe przy życiu syryjskie T-54
weszły jako czołgi rezerwowe, zakonserwowane i oczekujące na zasłużoną
emeryturę. Niestety – wybuch arabskiej wiosny sprawił, że znów sobie o nich
przypomniano.
This tank was spotted for the first time in December 2012. It was captured by FSA in Aleppo infantry school. And was used by them to fight with Assad regime.
When rebels in Aleppo started to radicalize the tank was taken over by Levant Front. They have used it for next 2 years which gives us more than 4 years in continous service during Syrian Civil War.
16 grudnia 2012 roku po ciężkich walkach w ręce islamistów/rebeliantów
wpada szkoła piechoty w Aleppo. A w niej – 6 T-54 służących zapewne do
treningów młodych adeptów żołnierskiego rzemiosła. Wszystkie lub prawie
wszystkie zostaną użyte bojowo.
Możemy uznać, że nasz T-54 nr boczny 78286 staje się
czołgiem Wolnej Armii Syryjskiej(FSA) i ważnym ogniwem ich sił w Aleppo.
Stopniowo ugrupowania rebelianckie zaczynają się radykalizować.
W Aleppo AD 2014 dominującą pozycję zdobywają sobie salafici i im podobni pomyleńcy.
T-54 od tego momentu walczy w ramach Frontu Lewantu, lub jak wolicie Dżabat al-Szamiah.
Miesiące mijają, a nasz staruszek jest cały czas w akcji –
tak leci rok 2015 i spora część 2016. Sytuacja na frontach stopniowo zmienia
się – Aleppo zostaje okrążone. I w czasie gdy T-72B obr. 1989 gdzieś tam obrywa
TOW-ami nasz nowy bohater oddaje ostatnią posługę islamistom.
In December 2016 Aleppo was liberated by SAA. Then the tank returned to the former owners - Syrian Arab Army.
In December 2016 Aleppo was liberated by SAA. Then the tank returned to the former owners - Syrian Arab Army.
W grudniu 2016 roku, niemal równo po 4 latach T-54 mod. 1951
zostaje ponownie przejęty przez syryjskie siły rządowe.
I zapewne – znając syryjskie warunki – nie oznacza to jego
zasłużonej emerytury. Być może wkrótce znowu zobaczymy go w rękach np. którejś
z prorządowych milicji.
Podsumowując
– czołg mający ok. 60 lub więcej lat.
- Weteran kilku wojen bliskiego wschodu
- przez minimum ostatnie 4 lata będący niemal non-stop w
walce
- używany przez praktycznie wszystkie strony konfliktu:
wojska rządowe, „umiarkowanych” rebeliantów, skrajnych islamistów i ponownie
wojska rządowe. Chyba tylko Kurdów brakuje do kompletu.
Może być ciekawiej?
MODEL
Jako bazę mam świeżutkiego T-54B Miniartu, model niemalże kompletny,
pięknie odlany. Dlaczego nie jeszcze świeższy T-54 mod. 1951 tej firmy? Z kilku
powodów. Po pierwsze już kupiłem tego. :D Po drugie mod. 1951 nie ma dwóch
rodzajów kół, oraz posiada inne wyposażenie na błotnikach chociażby. W związku
z tym łatwiej mi będzie z T-54B zrobić model tego pojazdu niż z T-54 mod. 1951.
Dodatków na tą chwilę w zasadzie nie przewiduję, może poza
metalową lufą.
Komentarze
Prześlij komentarz